معرفی آریزو۵ در مقابل ام‌جی ۳۵۰!
نوشته شده توسط : زهرا غلامی

 فقط ۲۰۰ تومن. این کل چیزی هستش که می‌شه درباره دو خودرو این گزارش نوشت. یک سوی میدون چری آریزو۵ توربو قرار داره که در چهار سال اخیر فروشی بالغ بر ۱۴ هزار و۶۰۰ دستگاه را در ایران تجربه کرده و در دیگر سو، این ام‌جی ۳۶۰ است که با فروشی نزدیک به چهار هزار دستگاه ظرف ۱۸ ماه، لبه رقابت با مدعیان بزرگ این بخش از بازار را تیز کرده است.

 

 

درباره ی ارزیابی جیلی امگرند XC7 در بازار خودروهای ایران بیشتر بخوانید.

 

 

اینجا در سه بخش گنجایش فضای صندوق و اتاق، عملکرد موتور و گیربکس و البته امکانات به بررسی نسخه‌های توربو دو خودرو چری آریزو۵ و ام‌جی ۳۶۰ خواهیم پرداخت.

فضا و گنجایش

چری آریزو۵ توربو و ام‌جی ۳۶۰ از نظر اندازه با هم برابر هستند‌ اما کمی فاصله محوری ام‌جی ۳۶۰ توربو از آریزو۵ توربو بیشتر است، بنابراین می‌توان گفت فضای کابین ام‌جی ۳۶۰ توربو می‌تواند کمی دل‌بازتر و با جای پای بهتر نسبت به آریزو۵ باشد. همچنین ارتفاع و طول کلی ۳۶۰ توربو نیز از آریزو۵ توربو بیشتر است‌ اما در بحث عرض خودرو، برتری با آریزو۵ توربو است. هنگامی که به آمار و ارقام فضای بار و صندوق عقب این دو خودرو نگاه می‌کنیم، تفاوت خاص و محسوسی با هم ندارند و با توجه به ورودی یکسان صندوق عقب، می‌توان این دو خودرو را در بحث فضای بار تا حد بسیار زیادی برابر دانست. در بحث ابعاد کلی هم برتری‌های ام‌جی ۳۶۰ توربو آنقدر نیست که بتوان گفت چری آریزو۵ توربو با اختلاف محسوس و زیادی از رقیب چینی خود کوچک‌تر است.

موتور و گیربکس

چری آریزو۵ توربو به موتور ۱.۵ لیتری مجهز است که ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر تولید می‌کند. ام‌جی ۳۶۰ توربو هم موتور ۱.۵ لیتری دارد و توان خروجی آن ۱۳۰ اسب بخار با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر است‌ اما برتری در حرکت و شتاب بی‌شک با ام‌جی۳۶۰ توربو خواهد بود، زیرا ۳۶۰ توربو، گشتاور حداکثری را به مراتب زودتر از آریزو۵ توربو به راننده تحویل می‌دهد. پس این دلیل اول برای پیش افتادن ام‌جی ۳۶۰ توربو در شتاب اولیه است‌ اما در نگاه دیگر جعبه دنده آریزو۵ توربو، CVT با قابلیت تیپ ترونیک هفت سرعته است که جعبه دنده به روزی به حساب نمی‌آید و تا حدی در شروع حرکت و شتاب‌گیری نمی‌تواند به پای جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک آیسین ام‌جی ۳۶۰ توربو برسد. پس در بحث شتاب‌گیری لحظه‌ای هم ام‌جی ۳۶۰ توربو می‌تواند به دلیل جعبه دنده منطقی‌تر، دوباره جلو افتد‌ اما به دلیل سبک عملکرد جعبه دنده‌های CVT در رسیدن به نهایت سرعت، احتمال آن زیاد است که چری آریزو۵ توربو بتواند نهایت سرعت بیشتری را برای راننده فراهم کند. همچنین به دلیل حدود ۱۷ اسب بخار بیشتر که در دور موتور بالا پدید می‌آید، احتمال وقوع چنین اتفاقی در چری آریزو۵ توربو بیشتر می‌شود.

امکانات و راحتی

ایمنی فعال چری بسیار بهتر از ام‌جی است و این را می‌توان از شش ایربگ ۱۰ نقطه‌ای آریزو در مقابل تنها دو ایربگ ۳۶۰ فهمید. البته اوضاع ام‌جی در بخش رفاهی هم خوب نیست و این خودرو حتی امکانات ساده‌ای مثل کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و حالت اقتصادی رانندگی را ندارد. سری۳۶۰ شرکت ام‌جی در بحث امکانات کلی به سیستم کالیبره فشار باد لاستیک، کامپیوتر سفر، تریم داخل چرم مصنوعی، صفحه نمایش لمسی، سانروف و چراغ روزتاب مجهز است، در حالی که چری آریزو۵ توربو به سانروف، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور باد لاستیک، کامپیوتر سفر، دی‌لایت و سیستم مالتی‌مدیا مجهز است. در عین حال دو سدان چینی این جمع به دوربین و سنسور پارک عقب، خطوط کمکی پارک و قابلیت اتصال تلفن همراه به خودرو مجهزند. در بخش سیستم صوتی و تصویری، نمایشگر ام‌جی ۳۶۰ توربو حدود یک اینچ بزرگ‌تر از چری آریزو۵ توربو است و قابلیت‌های بیشتری هم دارد. در میان تمام امکانات، این تنها برتری امکاناتی ۳۶۰ توربو نسبت به چری آریزو۵ توربو است و در این بخش باید گفت ‌ به مراتب آریزو۵ توربو برای آپشن‌دوستان، خودروی مناسب و بهتری است و بیشتر در کابین ام‌جی ۳۶۰ توربو کم کاری دیده می‌شود.

نتیجه‌گیری

آریزو۵ به‌رغم قیمت بالایی که در مقایسه با دنا پلاس توربو دارد، بیهوده پرفروش نشده است. طیف رنگ بدنه جذاب، طراحی مدرن، شبکه فروش و خدمات پس از فروش گسترده و امکانات بهتر هم زمینه را برای برتری بر ام‌جی۳۶۰ فراهم کرده است. اینها همه یعنی پنج از ۳۶۰ کمتر نیست و حتی بیشتر است.





:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: